Szkolenia i konferencje - Klaster - motor napędowy gospodarki
Motor
napędowy gospodarki
Klastry
to motor napędowy rozwoju gospodarczego.
Mówiono o
tym podczas konferencji "Promocja klastra i idei klasteringu"
zorganizowanej 22 czerwca 2012 roku w ramach projektu Wsparcie dla
tworzenia i rozwoju Świętokrzysko-Podkarpackiego Klastra
Budowlanego "INNOWATOR". Na temat polskich klastrów i polityki
klastrowej mówił Stanisław Szultka z Instytutu Badań nad
Gospodarką Rynkową w Gdańsku, ekspert Polskiej Agencji Rozwoju
Przedsiębiorczości.
Jak podkreślił Stanisław Szultka, rozwój klastra to przede wszystkim rozwój przedsiębiorstw, które tworzą dane skupisko. Podał m.in. przykład klastra kotlarskiego z Pleszewa. - Producenci kotłów oczekiwali wsparcia od władz, ale nikt nie chciał ich wysłuchać - stwierdził. - Policzyli więc ile jest w okolicy firm z branży, ile osób zatrudniają, ile płacą podatków i poszli do starosty jako najpoważniejszy pracodawca w powiecie. Rozmowa wyglądała inaczej. To był początek klastra. Przedsiębiorcy mieli wprawdzie etapy zniechęcenia, ale udało im się to przezwyciężyć. Zorganizowali duże stoisko na targach, zainwestowali w przygotowanie wspólnego produktu na duże zamówienie. Przykład Pleszewa pokazuje, że nawet małe, tradycyjne firmy mogą realizować ambitne strategie rozwoju.
O rozwoju klastra nie decyduje jedynie potencjał poszczególnych firm działających w ramach skupiska, ale także kontakty z otoczeniem, m.in. lokalnym samorządem. Ważne jest także, czy instytucje edukacyjne kształcą kadry o oczekiwanych kwalifikacjach, zaś jednostki badawcze generują wiedzę i realizują badania, których wyniki mogą być wykorzystywane przez przedsiębiorstwa klastra. - Współpraca jest łatwiejsza, jeśli efekty mają dać korzyści w przyszłości, jeśli dotyczy tortu, który jeszcze nie jest podzielony - podkreślił Stanisław Szulika. - Gdy nie ma wystarczającego zaufania lub gdy za szybko oczekuje się efektów - nie udaje się. Podstawą jest zdefiniowanie wspólnego celu. Budować najlepiej na solidnych podstawach, czyli wykorzystać potencjał, ale i szukać pomysłu na rozwój. Ważną rolę pełni animator - osoba, która napędza działalność klastra. Dobór formy prawnej uzależniony jest od celów i zadań. Nie ma tu idealnego rozwiązania. Pleszew dopiero niedawno powołał stowarzyszenie.
Promocja
- wspólna wystawa na targach,
- wspólne działania marketingowe
- budowa marki
- misje handlowe
Wiedza
- konferencje, spotkania, elektroniczna platforma klastra
- szkolenia, warsztaty
- doradztwo w zakresie wprowadzania innowacyjnych rozwiązań technologicznych
Technologie
- współpraca firm z instytucjami badawczo-rozwojowymi i naukowymi,
- opracowanie nowoczesnego kotła wykonanego w oparciu o innowacyjną konstrukcję, nowe technologie produkcyjne i nowoczesny design
- zakup wyposażenia do pracowni projektowej klastra - tworzenie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych
- depozyt aparaturowy do badań kotłów grzewczych m.in. zakup analizatora spalin emitowanych przez kotły - zalążek przyszłego Centrum Badań i Rozwoju Pleszewskiego Klastra Kotlarskiego
Obszary współpracy:
Badania i innowacje
- Drzewna Platforma Technologiczna,
- sieć współpracy naukowców WoodWisdom.Net,
- SIRT Strategiczne Badania w obszarze Drewna,
- przewodnik po projektowaniu.
Rozwój rynku
- budownictwo zrównoważone
- sieć oficerów ds. paliw pochodzenia drzewnego,
- Projekt Inteligentna Energia dla Europy,
- turystyka jako produkt "niedrzewny".
Produktywność, edukacja i szkolenia
- IGNITE (szkolenia w zakresie energii drzewnej),
- badanie zasobów ludzkich w branży drzewnej.
Transport
- ustanowienie Funduszu Strategicznego dla Transportu (13 mln funtów),
- Forum Transportu Drzewnego EFORWOOD.
Co
to jest klaster
Klastry
rozumiane są jako skupiska firm o wspólnym profilu działalności,
powiązane z instytucjami otoczenia biznesu. Ich istota wywodzi się
stąd, że w regionach - z różnych powodów - koncentrują się
określone branże. We Włoszech jest zagłębie producentów
krzeseł, a w niemieckim Wolsburgu rozwinął się przemysł
samochodowy. Klastry rozwijają się dzięki intensywnej współpracy,
dialogowi i koordynacji, które występują obok naturalnej
konkurencji pomiędzy ich członkami. Konkurencja optymalizuje
wewnętrzne wykorzystanie zasobów przedsiębiorstw (i innych
podmiotów) oraz stymuluje innowacyjność. Współpraca pozwala
natomiast na optymalizację wykorzystywania zasobów wewnętrznych i
zewnętrznych oraz umożliwia rozwój innowacji dzięki nowemu
łączeniu różnych zasobów i wiedzy oraz sprzężeniom zwrotnym.
Jak podkreślił Stanisław Szultka, rozwój klastra to przede wszystkim rozwój przedsiębiorstw, które tworzą dane skupisko. Podał m.in. przykład klastra kotlarskiego z Pleszewa. - Producenci kotłów oczekiwali wsparcia od władz, ale nikt nie chciał ich wysłuchać - stwierdził. - Policzyli więc ile jest w okolicy firm z branży, ile osób zatrudniają, ile płacą podatków i poszli do starosty jako najpoważniejszy pracodawca w powiecie. Rozmowa wyglądała inaczej. To był początek klastra. Przedsiębiorcy mieli wprawdzie etapy zniechęcenia, ale udało im się to przezwyciężyć. Zorganizowali duże stoisko na targach, zainwestowali w przygotowanie wspólnego produktu na duże zamówienie. Przykład Pleszewa pokazuje, że nawet małe, tradycyjne firmy mogą realizować ambitne strategie rozwoju.
O rozwoju klastra nie decyduje jedynie potencjał poszczególnych firm działających w ramach skupiska, ale także kontakty z otoczeniem, m.in. lokalnym samorządem. Ważne jest także, czy instytucje edukacyjne kształcą kadry o oczekiwanych kwalifikacjach, zaś jednostki badawcze generują wiedzę i realizują badania, których wyniki mogą być wykorzystywane przez przedsiębiorstwa klastra. - Współpraca jest łatwiejsza, jeśli efekty mają dać korzyści w przyszłości, jeśli dotyczy tortu, który jeszcze nie jest podzielony - podkreślił Stanisław Szulika. - Gdy nie ma wystarczającego zaufania lub gdy za szybko oczekuje się efektów - nie udaje się. Podstawą jest zdefiniowanie wspólnego celu. Budować najlepiej na solidnych podstawach, czyli wykorzystać potencjał, ale i szukać pomysłu na rozwój. Ważną rolę pełni animator - osoba, która napędza działalność klastra. Dobór formy prawnej uzależniony jest od celów i zadań. Nie ma tu idealnego rozwiązania. Pleszew dopiero niedawno powołał stowarzyszenie.
Polityka
klastrowa
Polityka
rozwoju bazująca na klastrach jest ukierunkowana na wzmacnianie
regionalnych specjalizacji gospodarczych o potencjale rozwojowym.
Ważnym jej celem jest zapewnienie, że otoczenie danego klastra,
zwłaszcza w zakresie w jakim jest ono kształtowane przez środki i
polityki publiczne, będzie jak najlepiej dostosowane do potrzeb
rozwojowych firm tworzących klaster (np. dzięki celowym inwestycjom
samorządu lokalnego, czy zmianie profilu nauczania lokalnej szkoły,
uczelni). Polityka klastrowa zawiera mechanizmy pozwalające
zidentyfikować wiodące specjalizacje gospodarcze, zdefiniować ich
potrzeby rozwojowe i na nie odpowiedzieć. Nie generuje nowych
wydatków publicznych, ale prowadzi do ich lepszego, bardziej
efektywnego alokowania. Zakłada także pełniejsze wykorzystanie
krajowej infrastruktury badawczej, zwłaszcza finansowanej z funduszy
strukturalnych.
Klaster
kotlarski w Pleszewie
Należy
do niego ponad 100 firm z branży kotlarskiej w powiecie pleszewskim
(płd. Wielkopolska), ma formę stowarzyszenia.
Obszary
współpracy:
Promocja
- wspólna wystawa na targach,
- wspólne działania marketingowe
- budowa marki
- misje handlowe
Wiedza
- konferencje, spotkania, elektroniczna platforma klastra
- szkolenia, warsztaty
- doradztwo w zakresie wprowadzania innowacyjnych rozwiązań technologicznych
Technologie
- współpraca firm z instytucjami badawczo-rozwojowymi i naukowymi,
- opracowanie nowoczesnego kotła wykonanego w oparciu o innowacyjną konstrukcję, nowe technologie produkcyjne i nowoczesny design
- zakup wyposażenia do pracowni projektowej klastra - tworzenie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych
- depozyt aparaturowy do badań kotłów grzewczych m.in. zakup analizatora spalin emitowanych przez kotły - zalążek przyszłego Centrum Badań i Rozwoju Pleszewskiego Klastra Kotlarskiego
Klaster
przemysłu drzewnego w Szkocji
Scottish Forest Industries Cluster
Powstał
w 2000 r. Kluczowe branże to leśnictwo, tartaki, branża
celulozowo-papiernicza, ogrodzenia, drewno opałowe. Firmy zrzeszone
zatrudniają 44 tys. osób, stworzono w nich 1 tys. nowych miejsc
pracy.
Scottish Forest Industries Cluster
Obszary współpracy:
Badania i innowacje
- Drzewna Platforma Technologiczna,
- sieć współpracy naukowców WoodWisdom.Net,
- SIRT Strategiczne Badania w obszarze Drewna,
- przewodnik po projektowaniu.
Rozwój rynku
- budownictwo zrównoważone
- sieć oficerów ds. paliw pochodzenia drzewnego,
- Projekt Inteligentna Energia dla Europy,
- turystyka jako produkt "niedrzewny".
Produktywność, edukacja i szkolenia
- IGNITE (szkolenia w zakresie energii drzewnej),
- badanie zasobów ludzkich w branży drzewnej.
Transport
- ustanowienie Funduszu Strategicznego dla Transportu (13 mln funtów),
- Forum Transportu Drzewnego EFORWOOD.